Turbo's

Hier kan je meer lezen over beleggen in turbo's

Beleggen in turbo's

Naast de klassieke beleggingsinstrumenten zoals aandelen, trackers en fondsen zijn er ook andere instrumenten beschikbaar. Deze financiële producten zijn enkel voor experts en professionele investeerders omdat er veel geld met verdiend kan worden, meer dan met de klassieke producten, maar de kans is minstens even groot dat je grote verliezen boekt binnen enkele seconden tijd. Eén van deze producten is de turbo (of sprinter). De turbo is oorspronkelijk bedacht door ABN-AMRO. Een turbo laat het toe om te beleggen met een hefboom terwijl het mogelijke verlies beperkt wordt.

Kenmerken turbo

Net zoals bij andere instrumenten kan er gekozen worden voor een turbo long, waarmee er gespeculeerd wordt op een koersstijging, of een turbo short voor investeerders die een koersdaling verwachten.  Een turbo is steeds gebaseerd op een onderliggend aandeel, een valuta, obligatie of een grondstof.  Op elk product kan een turbo gekocht worden.

Hoe werkt een turbo?

iPhone ABN sprintersBij elke turbo speelt de bank een rol, vermits zij de onderliggende waarde aankopen. De bank financiert een deel van de aankoop, het andere deel wordt gefinancierd door de prijs die investeerders betalen voor de turbo.  Nadien zal de investeerder een bepaald percentage betalen aan rente aan de bank, vermits de bank geld moet investeren in de aankoop van de onderliggende waarde. 

De verhouding tussen de aankoopprijs van de turbo en de waarde van het onderliggende aandeel of obligatie wordt de hefboom genoemd. Door de hefboom zal de waarde van de turbo sneller stijgen dan de onderliggende waarde in het geval van een koersstijging. Als de turbo verkocht wordt, zal de bank de onderliggende waarde verkopen aan marktprijs. Als deze marktprijs hoger ligt dan de aankoopprijs ervan, zal de investeerder van de turbo het verschil tussen de marktprijs en de aankoopprijs ontvangen.

Risico turbo: verlies

Het kan ook anders aflopen.  Stel dat een turbo long is gekocht, en er zich een prijsdaling van de onderliggende waarde voordoet.  In dat geval is de stop loss belangrijk. De stop loss bepaalt dat als de koers van de onderliggende waarde daalt onder de stop loss , het onderliggende aandeel wordt verkocht en de turbo geen waarde meer heeft.  Een turbo kan geen negatieve waarde hebben.  Zo kan de belegger nooit meer verliezen dan het belegde bedrag, wat een voordeel van de turbo is.  Bij koersdalingen zijn de verliezen beperkt, maar koersstijgingen zorgen voor een grotere stijging dankzij de hefboom.