Beleggen in turbo’s en speeders

Zoek je naar wat extra spanning? Is het normale beleggen niet snel genoeg? Dan kan beleggen in turbo’s of speeders uitkomst bieden! De turbo of speeder biedt een goed alternatief voor de future, maar deze toegankelijkheid komt wel met een risico. Maar wat zijn turbo’s nu eigenlijk precies en hoe kan je erin beleggen?

Beleggen in turbo’s of speeders

Turbo’s en speeders zijn eigenlijk twee termen voor hetzelfde product. In de rest van het artikel gebruiken we daarom de term turbo. Met turbo’s kan je inzetten op zowel koersstijgingen als koersdalingen. Hierbij zijn verschillende zaken van belang:

Wat is het financieringsniveau?

Interessant aan turbo’s, is het feit dat de bank je een deel van het geld voorschiet. Wanneer een aandeel 50 euro kost, kan de bank bijvoorbeeld 40 euro financieren. Je hoeft dan slechts 10 euro in te leggen om te handelen in het betreffende aandeel.

Daalt het aandeel vervolgens 10 euro? Dan ben je je investering kwijt. Daalt het aandeel meer dan 10 euro? Dan zou de bank verlies maken. Dit voorkomt de bank door je positie automatisch te sluiten wanneer je in de buurt komt van de 0 euro. De bank noemt het bedrag dat je nodig hebt om de positie open te houden ook wel het margevereiste.

Doordat de bank een deel van de positie financiert, gebruik je een hefboom. Je kan dan met een kleinere belegging een veel groter rendement behalen. Wanneer het aandeel uit het voorbeeld in de eerste alinea stijgt naar 60 euro dan heb je 10 euro winst. Je hebt echter maar 10 euro ingelegd waardoor je winst 100% bedraagt. Wanneer je het aandeel op de normale manier had gekocht, had je slechts 20% winst gemaakt.

De hefboom werkt echter twee kanten op. Je verliest ook veel sneller geld. Bij een daling van 10 euro verlies je 100% van je inleg. Wanneer je het aandeel op een traditionele manier had gekocht, zou je alleen 20% van de waarde van het aandeel verliezen.

Beleggen in turbos

Wat is het stop loss niveau?

Het stop niveau geeft aan tegen welke prijs de positie automatisch gesloten wordt. Dit niveau ligt boven het financieringsniveau. In het bovenstaande voorbeeld zou de stop loss bijvoorbeeld op 45 euro kunnen liggen. Je maximale verlies is dan 50% in plaats van 100% van het bedrag.

Wat is de ratio?

Het aantal turbo’s dat je moet kopen om één aandeel te kopen. Bij het bovenstaande voorbeeld komt de ratio neer op 5. Je betaalt immers 10 euro voor een turbo op een aandeel met een prijs van 50 euro.

Voorbeeld van een turbo transactie

Stel je neemt een turbo waar je €10 voor betaalt op een aandeel met een waarde van €100. De koers stijgt vervolgens met €10. De waarde van de turbo neemt dan €10 toe naar €20. Je hebt dan direct een winst behaalt van 100%.

Andersom hoeft het aandeel maar €10 in waarde te dalen voordat je de volledige inleg verliest. Turbo’s gaan dus hard!

Turbo’s en opties vergeleken

Turbo’s en opties zijn allebei veel gebruikte derivaten. Toch zijn er duidelijke verschillen en worden ze op verschillende manieren gebruikt.

Een groot verschil tussen beide, is dat een turbo niet automatisch afloopt. Alleen wanneer het stop loss niveau geraakt wordt, sluit een turbo. Een optie heeft echter altijd een beperkte loopduur.

Ook is een turbo transparanter. Je kan vrij eenvoudig de prijs van een turbo berekenen. Bij een optie is dit lastiger, aangezien onder andere de bewegelijkheid van de beurs een belangrijke rol speelt.

Met opties kan je voornamelijk speculeren op specifieke indexen en aandelen terwijl je met turbo’s kunt speculeren op hele sectoren of specifieke mandjes van aandelen. Je hebt met turbo’s dus wat meer mogelijkheden.

Uiteindelijk kan je opties strategischer inzetten. Ze zijn een stuk complexer en bieden daardoor ook meer mogelijkheden. Wil je voornamelijk speculeren op een koersstijging of -daling? Dan zijn turbo’s wellicht interessanter.

Voor wie zijn turbo’s interessant?

Turbo’s zijn vooral interessant voor de speculant die bereid is om grote risico’s te nemen. Je kan turbo’s echter ook gebruiken om in meer exotische beleggingsproducten te beleggen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld goud of olie. Je wil niet dat dit soort grondstoffen in je tuin geparkeerd worden.

Turbo’s zijn echter ook in te zetten als verzekering. Wanneer je bijvoorbeeld bang bent dat de economie gaat instorten, kan je je portefeuille beschermen door middel van een short turbo. Bedenk echter dat verzekeringen geld kosten en dat je deze strategie alleen moet toepassen wanneer je het risico als zeer groot acht.

Welke kosten betaal je bij turbo’s?

  • Je betaalt de directe transactiekosten aan de broker.
  • Je betaalt een spread tussen de koop- en verkoopprijs.
  • Je betaalt rente over het gefinancierde deel.

Je betaalt hogere transactiekosten bij een turbo over een periode van een paar maanden dan bij aandelen. Natuurlijk maak je ook kans op significant hogere rendementen.

Waarom turbo’s en geen futures?

Turbo’s of speeders zijn interessanter dan futures voor particuliere beleggers. Dit komt doordat ze een stuk toegankelijker zijn. Bij futures gaat het namelijk om grotere bedragen. Een daling van enkele punten op de AEX kan je dan al duizenden euro’s kosten. Met turbo’s of speeders weet je direct waar je aan toebent.

Tip: ook warrants en CFD’s zijn interessante speculatieve producten.