Beursintroductie: voordelen en nadelen

Elk jaar trekken verschillende bedrijven naar de beurs. Hiervoor wordt een IPO, initial public offering op touw gezet. Bedrijven die naar de beurs gaan ondervinden voor- en nadelen.

Voordelen vermelding op de beurs

beursintroductieEr zijn verschillende voordelen verbonden aan een IPO.  Een bedrijf zal beter gekend zijn zodra het op de beurs verhandeld wordt, waardoor een IPO gunstig is voor de marketingafdeling. Daarnaast zal ze via de beurs ook eenvoudiger kapitaal kunnen ophalen. Op de beurs zijn grote investeerders aanwezig die op deze manier eenvoudiger te bereiken zijn.  

Ook kan de financiƫle structuur veranderd worden: door de uitgifte van aandelen kan het bedrijf meer met eigen kapitaal financieren waardoor minder vreemd vermogen nodig is. Ook het aantrekken van een beter management is een mogelijkheid van een IPO. Het bedrijf moet groot genoeg zijn om een beursgenoteerd bedrijf te worden. Deze stap zetten toont aan stakeholders dat het bedrijf de nodige armkracht heeft.

Nadelen IPO of beursgang

Een initial public offering brengt ook nadelen met zich mee.  Zo is er het risico dat het benodigde kapitaal niet opgehaald wordt, waardoor de beursintroductie deels mislukt is. Daarnaast is het aandeel het voorwerp van vraag en aanbod op de beurs. De koers kan veranderen zonder dat er enige invloed op uitgeoefend kan worden. Ook kan iedereen dan de aandelen kopen, wat het bedrijf kwetsbaarder maakt voor overnames. Daarnaast brengt een IPO hogere kosten met zich mee omdat er meer informatie publiekelijk gemaakt moet worden. Dit resulteert in hogere kosten voor de juridische en boekhoudkundige diensten.

Proces toelating beurs

ipoNa de beslissing tot een beursintroductie zal het bedrijf samenwerken met een underwriter. Deze experts in beursintroducties, overnames en fusies zullen zorgen voor de prospectus en de initiƫle prijs waarvoor ingetekend kan worden op de aandelen. Het bepalen van de prijs is een delicaat onderwerp. Als de prijs te hoog ligt, zullen er te weinig investeerders aangetrokken worden. Bij een te lage prijs is de belangstelling groot, maar lopen ze kapitaal mis doordat de aandelen tegen een hogere prijs aangeboden hadden kunnen worden.

Of de intekenprijs een goede weerspiegeling geeft van de waarde, blijkt na de eerste beursdag. Indien de intekenprijs te hoog of te laag lag, zal deze gecorrigeerd worden door vraag en aanbod tot een prijs waarvoor er zowel kopers als verkopers zijn. Daarom worden aandelen vaak licht ondergewaardeerd aangeboden om beleggers te beschermen tegen verliezen na de eerste beursdag. Ondergewaardeerde aandelen stijgen vaak, waardoor de beleggers ook op korte termijn al meerwaarde genereren.